Ympning

För en lyckad ympning krävs en vass kniv, bast (eller gummiband ) ympvax, bra ympris samt frisk grundstam eller moderträd.

Ympris finns att köpa på plantskolan på våren. Man kan samla eget ris på senhösten och förvara dem i plastpåse med lite mossa runt i kylskåp eller nedgrävda i trädgårdslandet. Ympriset skall vara årsskott av en blyertspennas tjocklek

och komma från friska träd. Viktigt är att snittet är plant för ett lyckat resultat. Öva gärna på annat växtslag om det är ont om ympar. Kambiet på ympen skall ligga mot kambiet i underlaget. (Skiktet innanför barken )

Det är viktigt att snitten blir plana. Öva gärna på andra kvistar först. Denna metod är lättast att lyckas med. Används till äpple och päron. En förutsättning är att barken skall släppa lätt vilket inträffar vid savstigningen. ( maj ) Metoden kan användas en bra bit in i juni om ympriset förvarats kallt och fuktigt. Om båda ymparna växer fast tar man bort den ena efter ett par år.

Ympning av grenar - Kontakta oss på Nya funboplantskola plantskola - din handelsträdgård i Uppsala så hjälper vi dig
Ympning på grövre grenar ( 5-15cm )
BryggympningAnvänds för att reparera gnagskador.

Denna metod kan man ympa med från mars-april. Används till alla fruktslag. framförallt på unga träd feb-april innan savstigning. Notera knoppens placering mot snittytan. Efter fastsättning med gummiband (fuktig bast) täcks ytan med ympvax.

Obs en knopp vid mitten av snittytan
Barkympning forts. Använd rikligt med ympvax på alla snittytor.