Klematis

Allmänt Släktet omfattar 200-300 arter, en del klättrande andra som halvbuskar eller som perenner.
Användningen är mycket stor både som marktäckare och klätterväxt. Se bilder
Plantering minst 35 cm från husväggen. Gräv en ordentlig grop ( 50 x 50 cm ). Sätt ner ett bevattningsrör 30 cm från stjälken för att kunna rotvattna och fyll i med en bra planteringsjord,
( eller frisk kompostjord ) gärna förstärkt med benmjöl, som är ett långidsverkande kvävegödselmedel . 5-10 cm grus eller sand runt stambasen, som sätts c.a 10 cm djupt.

Vid vårplanteringen är det bra om man breder ut rötterna för att underlätta etableringen. Man kan då också skölja bort den gamla jorden och putsa rötterna från gamla rotbitar. En skuggande växt vid stambasen rekommenderas. Klematis tycker om att ha fuktigt och svalt kring rötterna. Plantera aldrig där det dött en klematis innan utan att byta ut större delen av jorden.
Klematis kan angripas av vissnesjuka, en svampsjukdom som angriper i stambasen och stryper vatten och näringstillförseln så plantan dör. Mycket svårbekämpad och rekommenderad åtgärd är uppgrävning och bränning av plantan ( ej i komposten ).

Nyplanterade klematis som växer starkt kan få obalans i vatten-näringstillförsel så plantan ej ’orkar ’ längre utan vissnar ner. Gräv upp och kontrollera rot och stam. Om det ser friskt ut och nya knoppar finns anlagda, klipp ner och plantera om den.

Beskärningen kan vara olika beroende på om de blommar på årsskott eller ej.
Tidig blomning. Blommar på fjolårsskott. ( Beskärningsgrp 1 )
Clematis alpina, macropetala, sibirica och dess namnsorter beskäres ej, endast putsning efter blomningen.

Blomtid vår/försommar och aug- sep. Beskärningsgrp 2 .
Blommar både på fjolårsved ( vårblom) och årsskott ( höstblom )
Beskärning. Ev. lätt putsning/gallring efter första blomningen. En kraftig beskärning gör att försommarblomning uteblir
Storblommiga som blommar på fjolårsskott: Dr Ruppel, Multiblue, Nelly Moser, The President, Mme le Coultre, Miss Bateman m fl

Blomtid högsommar-höst. Beskärningsgrp 3
Blommar på knoppar som bildas samma år
Kan beskäras kraftigt tidigt på våren innan knoppsvällning eller hösten innan
I gruppen finns namnsorter av Clematis viticella, tangutica, vitalba Storblommiga klematis t.ex ’Jackmanni’,Cardinal, Huldine, Rouge Cardinal, Ville de Lyon, Comtesse de Bouchaud mfl .

Är man osäker på vilken sort man har kan man generellt säga att blommar klematisen tidigt bör man endast putsa och vid föryngring, beskära hårt. Senblommande beskärs hårt på hösten.

Handla Klematis hos Nya funboplantskola plantskola - din handelsträdgård i Uppsala